|
www.usochronasrodowiska.fora.pl studia uniwersytet slaski us
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wiolakraw.
Dołączył: 09 Paź 2010
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: Śro 22:20, 02 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
ja wiem tylko że pH= - log ale co mi po tym jak też tego nie potrafie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jaś
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 23:13, 02 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Ok, zacznę więc od pH na podstawie podanych wyżej danych.
1. Oblicz pH 3% wodnego roztworu kwasu solnego. Przyjmij, że alfa = 1, a gęstość roztworu to 1g/cm3.
Dane:
alfa = 1
d = 1g/cm^3
Cp = 3%
MHCl = 36,5g/mol
Szukane:
pH=?
Rozwiązanie:
Wzór reakcji: HCl ---> H+ + Cl-
Alfa = 1 mówi nam o tym, iż jest to silny elektrolit <w wodzie dysocjujący na kationy i aniony>, i jest to reakcja jednokierunkowa - możemy korzystać z prostego wzoru na obliczanie pH.
Obliczanie pH, to inaczej obliczanie kwasowości roztworu, a więc aktywności kationów w nim zawartych. W każdym przypadku stężenie jonowe substratu, będzie równe stężeniu jonowemu każdego z produktów (w związku są połączone, w produktach są osobno, więc robi się ich 2x więcej).
Zaczynamy od przeliczania gęstości z g/cm^3 na g/dm^3.
1g/cm^3 = 1000g/dm^3
Następnie posiadane dane podstawiamy do wzoru, na przeliczenie stężeń procentowych na molowe:
Cm = (Cp x d) / (M x 100%)
Po podstawieniu:
Cm = (3% x 1000g/dm^3) / (36,5g/mol x 100%) = 0,822mol/dm^3
Jak już wcześniej wspomniałem, alfa 1 oznacza iż możemy korzystać z prostego wzoru na pH, a więc:
pH = -log|H+| - znów, stężenie roztworu jest równe stężeniom produktów, a więc CmHCl = CmH+, dając
pH = -log|Cm|
Po podstawieniu:
pH = -log|0,822| = 0,0851
Na egzaminie nie wolno mieć kalkulatorów naukowych, a więc wynik -log|0,882| jest poprawny.
Jeśli dostaniecie związek, w którym będzie więcej wodorów (np. H(2)SO(4)), przemnóżcie stężenie molowe razy ich ilość przed wstawieniem do logarytmu.
2. Redoks
Podstawową zasadą, jest wiedza o stopniach utlenienia poszczególnych pierwiastków. Atomy w stanie wolnym (nie w związku) mają stopień utlenienia 0. Podobnie związki, w całości muszą mieć stopień utlenienia 0.
Jednak o ile wolna cząsteczka tlenu ma 0, to w związku zachowuje się inaczej. Musisz wiedzieć, iż w związkach:
Tlen - [-II]
Wodór - [I ]
Na, K, - [I ]
Jeśli w związku znajdują się trzy atomy wodoru, to razem mają [III]. Jak już wcześniej wspomniałem, cały związek musi jednak być obojętny, dlatego jeśli mamy np. NH3 , to wiemy, iż sód w tym przypadku będzie na stopniu [-III] (aby wynik związku równy był 0).
W ten sposób należy rozpisać każdy związek w równaniu, po obu jego stronach. W ten sposób łatwo zauważyć, że niektóre pierwiastki mogą wystąpić na różnym stopniu utlenienia przed, i po reakcji - a więc podczas jej przebiegu otrzymały, bądź oddały elektrony od/do innych związków. Zapisujesz to w sposób następujący (przykład z tego co napisałeś):
Na[I ]Mn[VII]O(4)[-II] + Na[I ]I[-I] + H(2)O --> Na[I ]I[V]O(3)[-II] + Mn[II]O[-II] + Na[I ]O[-II]H[I ]
(rozpisane stopnie utleniania każdego pierwiastka, woda nie jest rozpisana, gdyż wodory i tlen w wodzie mają zawsze takie same wartości)
Mn[VII] --> Mn[II] + 5e-
I[-I] + 6e- --> I[V]
(Mangan, po lewej stronie miał stopień utlenienia [VII], a po prawej [II]. Uzyskał więc 5 ładunków ujemnych <elektronów>. 7-5=2.)
(Jod po lewej stronie miał stopień utlenienia [-I], a po prawej już [V], a więc stracił w tej reakcji 6 elektronów. (-1)+6=5 )
Jednak w tym momencie reakcja nie ma sensu, gdyż utraty i zyski ładunków ujemnych (elektronów) nie są równe - musimy je wyrównać. Mnożymy więc obie linijki w taki sposób, aby w obu były takie same liczby. A więc:
Mn[VII] --> Mn[II] + 5e- | x6
I[-I] + 6e- --> I[V] | x5
6 Mn[VII] --> 6 Mn[II] + 30e-
5 I[-I] + 30e- --> 5 I[V]
Te mnożniki, jednocześnie są brakującymi współczynnikami stechiometrycznymi, których wymaga się od nas w zadaniu. Wpisujemy je więc przed każdy związek w równaniu, w którym zawiera się dany pierwiastek. Otrzymujemy w ten sposób:
6 NaMnO(4) + 5 NaI + H(2)O --> 5 NaIO(3) + 6 MnO + NaOH
Teraz już tylko zwykłe równanie. Po lewej stronie mamy 11 atomów Na (6+5), po prawej tylko 6. Wstawiamy więc przed NaOH taką liczbę, aby się to zgadzało. Otrzymujemy:
6 NaMnO(4) + 5 NaI + H(2)O --> 5 NaIO(3) + 6 MnO + 6 NaOH
I na koniec, zliczamy ilość tlenów po prawej stronie, odejmujemy wszystkie tleny które mamy po lewej, i przed wodą wpisujemy taką liczbę, aby się wszystko zgadzało. Dla pewności możemy jeszcze policzyć wodory w ten sam sposób. Otrzymujemy rozwiązanie:
6 NaMnO(4) + 5 NaI + 3 H(2)O --> 5 NaIO(3) + 6 MnO + 6 NaOH
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jaś dnia Czw 1:40, 03 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujo444
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sarnów / Będzin
|
Wysłany: Czw 1:21, 03 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Jaś napisał: |
Zaczynamy od przeliczania stężenia z g/cm^3 na g/dm^3. |
gęstość, nie stężenie.
Cytat: | (rozpisane stopnie utleniania każdego pierwiastka, woda nie jest rozpisana, gdyż wodory i tleny mają zawsze takie same wartości) |
not really. Wodór w wodorkach (NaH np) przyjmuje -I, tlen zaś w nadtlenkach (np H(2)O(2) ) ma -I, a we fluorku - OF(2) - na +II.
Cytat: | Mn[VII] --> Mn[II] + 5e- | x6
I[-I] + 6e- --> I[V] | x5
Mn[VII] --> Mn[II] + 30e-
I[-I] + 30e- --> I[V] |
pierwiastki tez uzupełniamy o liczby, bo się poj...
6 Mn[VII] --> 6 Mn[II] + 30e-
5 I[-I] + 30e- --> 5 I[V]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jaś
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 1:41, 03 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Poprawione w miejscach literówek. Resztę zjadł gnom forumowy. A co do mnożenia pierwiastków, to zrobiłeś to samo tylko wcześniej. Jak kto lubi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujo444
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sarnów / Będzin
|
Wysłany: Czw 20:58, 03 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
jeszcze jedno, z pomocą misty - Mangan i jod na odwrót. Mandan przyjmuje elektrony, a jod - oddaje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
misty
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: Czw 21:01, 03 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
i wtedy utlenienie i redukcja jest odwrotnie. Reduktor podwyższa stopień utlenienia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jaś
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 1:58, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Idąc w kierunku minusów, elektrony są przyjmowane. Nie widzę błędu!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujo444
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sarnów / Będzin
|
Wysłany: Pią 13:54, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
no właśnie, zmniejszanie stopnia - przyjmowanie elektronów. U Ciebie mangan elektrony oddaje...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jaś
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 15:57, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Jaś napisał: | (Mangan, po lewej stronie miał stopień utlenienia [VII], a po prawej [II]. Uzyskał więc 5 ładunków ujemnych <elektronów>. 7-5=2.) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujo444
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sarnów / Będzin
|
Wysłany: Pią 16:26, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Mn[VII] --> Mn[II] + 5e- |
To jest zapis przyjmowania elektronów?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wujo444 dnia Pią 16:27, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaroDG
Dołączył: 08 Paź 2010
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3 Skąd: Dąbrowa Górnicza
|
Wysłany: Pią 18:28, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
raczej powinno być MnVII +5e- --> MnII
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jaś
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 23:22, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Widocznie mieliśmy inne sposoby nauczania. Mi wpojono do głowy, że z jednej strony wpisujemy pierwiastek, i plusa jeśli uwalnia elektrony. Jeśli elektrony przyjął, stawiamy je po drugiej stronie strzałki.
Ale mam nadzieję, że nikomu ta rozmowa nie pogmatwała w głowie, rozwiązanie i tak jest jedno i to samo. Wrażenia po poprawie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujo444
Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sarnów / Będzin
|
Wysłany: Sob 1:07, 05 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
mnie uczono, że po lewej są substraty (pierwiastek w pierwotnym stopniu reakcji, wolne elektrony), a po prawej produkty (pierwiastek po reakcji, uwolnione elektrony), względnie dopuszczany był zapis uwalnianych po lewej, z minusem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jaś
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 1:54, 05 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
No dobra, to mogłem się pieprznąć z tym plusem, faktycznie :3
Mam nadzieję jednak, że po dniu dzisiejszym już nikt nie będzie musiał się z tego uczyć, lub nawet zaglądać..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Christiano
Dołączył: 09 Paź 2010
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Zawiercie
|
Wysłany: Nie 20:47, 06 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Mam ogromną prośbę. Jest ktoś w stanie wypisać zadania z II terminu i pokazać rozwiązania??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|